Nordisk SkovbadTM

Shinrin Yoku - Forest Bathing - Skovbad i øretTM 



NORDISK SKOVBAD


Fordybende afslapning i naturens helbredende omfavnelse.


Et guidet skovbad hjælper dig til at åbne dine sanser og aktivere kroppens eget ro-system.


Skovbad er stillevandringer med tøj og uden vand. Vi går på lette stier i skoven, sidder stille i skovbunden, og bevæger os kun ganske langsomt. Det er aktiviteter, der hjælper til at få ro på kroppens reaktioner på stimuli fra omverdenen.


Skovbad har en sundhedsfremmende effekt (se kliniske studier). Japanske studier har vist skovbads positive effekter på kroppen.


Et Skovbad guides altid af en Nordisk Skovbadsguide og her hos Naturrefugium også af registreret naturterapeut (reg.naturterapeut).

Skovbad som fritidsaktivitet


Gå til skovbad som du ville gå til yoga. 




Skovbad er nemlig ikke kun en aktivitet fro mennesker kraftigt påvirket af stress og det er heller ikke en terapi. Nogen gange kan et skovbad virke terapeutisk og mærkes på kroppen som om forkrampede muskler giver slip i især mave og skuldre. 


Men det er ligeså meget og måske allermest en fritidsaktivitet, så er stress forebyggende. Lige som motion er sundt, så er skovbadet godt for det mentale helbred. Det er vores vision at skabe et bedre mentalt helbred for mennekser og hjælpe naturen til en sundere tilstand. Vi mener nemlig at de to elementer hænger sammen.


Jo flere, der kommer ud i skovbad desto flere får en god oplevelse som samtidig viser sig at have en sundhedsfremmende effekt. Lige som andre stille aktiviteter i skoven kan have.  Vi vil nemlig utroligt gerne slå et slag for at flere kommer ud og er i skoven på en skovbadsagtig måde. Så man kan gå til skovbad som man går til løb, yoga eller orienteringsløb. Blot er denne aktivitet meget stille som Qigong og passer på naturen. 

 

Det har ikke noget at gøre med at bade i vand, med mindre det regner. Men det har noget at gøre med at befinde sig i naturen i alt slags vejr, på en måde, som vi har gjort oprindeligt. Altså at vi bevæger os guidet af sanserne og på en måde, som resonerer rigtig godt med vores nervesystem og giver en behagelig fornemmelse i kroppen, ro i hovedet, en jordforbindelse, kreativitet og en tilfredshed, og godt humør.  Og så sover man helt vildt godt og tungt bagefter. 

 

Når man bushcrafter, så kan det også til dels sammenlignes med at skovbade. Men man kan også sige, at skovbadet kan være en ekstra dimension på det at bushcrafte. 

 

Det er også helt vildt skønt at opleve et fællesskab i stilheden, sammen. Fordi der er en parallel til, hvordan vi oprindeligt har gjort og er kravfrit. Ligesom når du sidder og alt er ordnet, og du har sørget for, at dit bål er tændt, så kan den stille tid ved bålet en slags sitspot. 

 

Skovbadet kan forveksles med terapi. Men det er ikke terapi. Det kan have en terapeutisk virkning i forhold til stress og udbrændthed, men det udbydes ikke som en terapi. I nogen sammenhæng omtales skovbadet som naturterapi. Men i virkeligheden, så lægger skovbadet sig rigtig fint op af det helt oprindelige friluftsliv, som vi har adopteret fra vores nordiske oprindelige folk. Dem, der kommer tættest på de aktiviteter, vi har lavet i post-istidslandskabet, som jæger, også her i Danmark. Som samerne, der lever i tæt kontakt med naturen, og måske den tætteste kontakt, du kan finde her i Norden i dag. 

 

Skovbadet betegnes ikke som en behandlings form, og alligevel har meget forskning vist at skovbadning og at komme ud i naturener afsindig godt for vores krop og sind. Vi bliver nulstillet, kan man sige, og oplever forening med naturen på naturens præmisser. 

 

Vi har også en dimension i skovbadningen som handler om at bevæge sig ud på naturens præmisser.  Man kan godt opfatte denne friluftsaktivitet som en utrolig bæredygtig måde at være i naturen på, og være i en menneske aktivitet som tager hensyn til naturen.

 


REFERENCER

"Det oplevede jeg"


"Fantastisk beroligende for mine nerveender, som godt kan blive lidt flossede i mit arbejde" - psykolog


"Skovbadning havde en beroligende effekt på mig og jeg blev taget tilbage til min barndom, hvor jeg gik tur med min bedstemor i skoven" - ung kvinde


"Det har været skønt lige at komme ned i gear og en god måde at komme i kontakt med sig selv på" - mand i 20'erne


"Jeg syntes det har været en fantastisk afslappende tur hvor alle sanserne kommer i spil. Jeg har flere gange i løbet af turen i dag opnået en form for meditativ tilstand hvor jeg har sluppet alle tanker og bekymringer fra hverdagen og nydt naturen og solens lune stråler" - kvinde i 40'erne


"Idag har jeg lært at lukke min egen tankemylder ude og prøve at holde fokus og slappe af. " - ung kvinde


"Spontan glæde, melankolsk, anden muskel tonus, blød i benene, mærke fødder og krop, optimisme" - mand i 30'erne

DIG & NATUREN


Skovbadet skaber ro i kroppen og du mærker og genopdage sider af dig selv, som fylder en med glæde og velvære.Du kan tage afsted i en gruppe eller have dit helt eget skovbad, hvor du har indflydelse på hvor vi går hen og tiden vi er i naturen.


Hvis du har brug for ro i kroppen, for bedre søvn, og færre bekymringstanker, så anbefaler vi at du prøver skovbadet. Og er det noget for dig, at du så melder dig til et forløb på 4-6 gange. Det har andre haft utroligt god effekt af. Også stressramte. Men det er vigtigt for os at du mærker roen bare en lille smule første gang, før du kommer med på et forløb.


Vi har skovbadsgæster der er med henover hele året og oplever årets gang og effketen af årsrytmen på krop og sind. Det er en nydelse at følge de forandringer naturen gennem går og det er inspirerende at spejle sig i netop naturens gang. 


Du får det bedste udbytte ved at vælge et forløb på 4 x 2 time. Herefter vil du vælge at fortsætte i forløb eller du kan drage ud på egen hånd eller på et "skovbad i øret" som kan bruges i din egen natur fordi guidning foregår online. 


Ring på 26180633 eller skriv en mail for nærmere info. 

OPLEV 


  • Dybere og klarere intuition og afstemning af sanserne


  • En oplevelse af skoven som du aldrig har oplevet den før


  • Reduceret blodtryk og forbedret immunsystem


  • Reduceret stress (nedsætter cortisol niveau)


  • Bedre humør


  • Forbedret søvn og øget evne til at fokusere


  • Stimuleret ro-systemet/det parasympatiske nervesystem


  • En sund fysiologisk balance(homeostasis) i det autonome nervesysten ved at stimulere vagus nerven


Læs mere om "Natur på recept US" - CNN Health